Latihan ulangkaji

Mari  cuba menjawab soalan-soalan berikut :


1 )  Pulau Redang yang terletak di perairan __________ merupakan salah satu daripada_____ buah pulau yang membentuk taman laut Kepulauan Redang, di negeri Terengganu, Malaysia.


2) Perairan di sekeliling Pulau Redang juga mengandungi dua buah bangkai kapal yang bersejarah, iaitu __________ dan ___________yang telah ditenggelamkan di sini pada permulaan Perang Dunia II dan mewujudkan suasana bagi pendudukan______ di Tanah Melayu.


3) ________terkenal sebagi destinasi pelancongan di Terengganu kerana menjadi tempat pendaratan penyu untuk bertelur.Penyu Belimbing datang dan bertelur di sini antara bulan_________ hingga ___________.


4) Genting Highlands atau Tanah Tinggi Genting (2000m di atas paras laut 3°24′6.51″U, 101°46′2.62″T) ialah puncak gunung yang terletak dalam Banjaran _____________di Semenanjung Malaysia dan merupakan tempat peranginan yang terkenal di Malaysia.


5) Cameron Highland terletak di barat daya negeri  __________, sebuah negara yang kaya dengan khazanah hutan semulajadinya.


6) ____________ juga terkenal dengan pengeluaran hasil tanaman seperti teh, buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-bungaan yang bermutu tinggi dan ada yang jarang didapati ditempat lain.


7) Bendera Negeri Pahang terdiri daripada warna ______________ dan warna_________.